Allah, "Kurtuluş"ta, Meryem Ana'ya niçin özel, ayrıcalıklı bir yer vermiştir?

Allah, "Kurtuluş"ta, Meryem Ana'ya niçin özel, ayrıcalıklı bir yer vermiştir?

Acaba Allah, "Kurtuluş"ta, Meryem Ana'ya niçin özel, ayrıcalıklı bir yer vermiştir? Bu noktayı açıklayabilecek nedenleri şöyle sıralayabiliriz:

1. Çünkü Allah, yaratılanlardan birinin, bütün insanlık adına Kurtuluş olanağını kabul etmesini istemiştir. Allah İsa'yı bize zorla kabul ettirmeyi uygun görmemiştir. İnsanın özgür oluşuna, bizlere vermiş olduğu bu özgürlüğe saygı göstermiş ve Oğlu'nun "gerçek" bir arabulucu olabilmesi için, tüm insan neslini temsil eden bir insan iradesinin, kendi oğlunun aracılığını "kabullenmesini" ve bu aracılığa, bizim yönümüzden, geçerlilik kazandırmasını istemiştir.

Bunun için yaratılmış varlıklar arasından Meryem'i seçmiş, Müjde günü Meryem: "Olsun" (Fiat) demekle, bu kimse olmuştur. Gerçekten Meryem, bu "Olsun"la "Kurtuluş"u benimsiyor ve her birimizin kefaretinin ödenmesine "evet" demiş oluyordu.

2. İkinci neden, İsa'nın gerçekten bizler gibi bir insan olmasını sağlamaktır.

Meryem olmadan da İsa kuşkusuz, her yönü ile yaratılmış bir insan şekline bürünebilirdi. Bizimkinden farklılığı anlaşılamayacak bir insan tabiatına sahip olabilirdi.

Fakat bu takdirde İsa, bizim neslimizden olmazdı; aynı nesilden gelmemiş olurdu; insanlığa sonradan katılmış bir yabancı olurdu İsa.

Allah bunu istememiştir. Meryem'in sayesinde İsa "bizlerden biri" olmuştur. Onu bizlerden bir kadın doğurmuş olduğuna göre, o, bizim aramızdan çıkmıştır. Meryem sayesinde İsa bizlerden biri olduğunu söyleyebilecek, bizim için dua edebilecek, bizim yerimize kurban olabilecektir.

3. Üçüncü neden de, Allah'la ilişkilerimize daha fazla bir aile havası vermek istenmesidir.

Ana kalbini yaratmış olan Allah ve anaların bu dünyada oynadıkları rolü bilen Allah, onların nasıl bir sevgi ile bizleri sardıklarını ve onlar yanımızda iken hayatın bize ne kadar güzel göründüğünü, sıkıntıların ne kadar hafif geldiğini bilen Allah, kendi oğlu aracılığı ile bize yeniden kazandıracağı doğaüstü hayatın, doğadaki yaşamımızdan, aile bağları, şefkat, sevinç bakımlarından daha yoksun olmasını istememiştir. İşte bu nedenlerle Kurtuluş'ta Meryem'e yer vermiştir; eseri içinde bir annenin bulunmasını istemiştir. Onu, eserinden ayrılamayacak derecede sıkı bir şekilde, eseriyle birleştirmek istemiştir. İşte Meryem Ana sorunu altında yatan sır budur. Görülüyor ki Meryem Ana, İsa'dan ayrı ve ona bir tür ilave değildir. İnsan olarak İsa'nın - onun insan olarak ortaya çıkışının - temelidir. İsa, Meryem'in oğlu olmakla, insandır ve ancak Meryem'in oğlu olarak bizim adımıza hareket edebilmiştir. İsa'yı anasından ayrı olarak incelemek, kendimizi onu anlamamaya mahkum etmek, onun eserini sakatlamak olur. Aynı şekilde, Meryem'i de İsa'dan ayrı olarak incelemek, kendimizi Meryem hakkında hiçbir şey söylememeye mahkum etmek, Kurtuluşa bir yabancıyı katmak suretiyle bu olayı karmakarışık bir hale getirmek olur. Kısacası, Meryem Kurtuluşta bir temeldir; Allah böyle istemiştir. Ve Ó, her ne yapmışsa, iyi yapmıştır.

  
196 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın